Ľuboš Belák, Igor Scigeľ, Vlastimil Čepičan, Róbert Letko

Antonov An-24 Vzdušných síl Slovenskej republiky narazil za tmy, za priaznivých meteorologických podmienok, do zalesneného kopca pri pristávacom manévri 19. januára 2006 medzi obcami Hejce a Telkibánya v Maďarsku, len 3 km od slovenských hraníc, približne 20 km od letiska. Pri náraze lietadla zahynulo 41 vojakov a 1 civilný zamestnanec ministerstva obrany SR, 1 vojak prežil. Lietadlo privážalo späť slovenských príslušníkov síl KFOR z polročnej služby v Kosove. 19. januára 2006 o 17:15 odštartovali z letiska v kosovskej Prištine dve vojenské lietadlá so slovenskými príslušníkmi mierových síl KFOR. Pristátie bolo plánované o 19:40 na letisku v Košiciach. O 19:30 po zahájení priblíženia na pristátie havarovalo jedno z lietadiel neďaleko maďarsko-slovenských hraníc. Narazilo ešte na maďarskom území v zalesnenej oblasti medzi obcami Hejce a Telkibánya. Havarovaným strojom bolo lietadlo sovietskej výroby Antonov An-24V, rok výroby 1969, registrácia 5605, samostatnej dopravnej letky v Kuchyni. O 19:46 vyhlásila Letecká pátracia záchranná služba (LPZS) pohotovosť prvého stupňa a k miestu nehody bol vyslaný z letiska Sliač vrtuľník Mi-17, ktorý lokalizoval miesto nehody na svahu vrchu Borsó o 20:30. O pol hodiny neskôr prekročili slovensko-maďarskú hranicu štyri sanitky a hasiči z Košíc. Na mieste nehody, v ťažko prístupnom teréne a v mraze, našli záchranári iba jediného živého – nadporučíka Martina Farkaša (27), ktorý bol transportovaný na oddelenie ARO do košickej nemocnice. Trosky lietadla An-24 boli neskôr prevezené na leteckú základňu v Prešove a podrobené dôkladnému vyšetrovaniu. Dôvody havárie neboli napriek nájdeniu funkčných čiernych skriniek dlhú dobu úplne jasné, nakoniec sa však potvrdila pôvodná domnienka, že nešťastie spôsobilo zlyhanie ľudského faktoru. Posádka sa zrejme dopustila primárnej navigačnej chyby, keď priblíženie na VPD 01 prebiehalo, namiesto nížinným údolím Hornádu, východnejšie, nad kopcami Zempléni-hegység. Podľa vyšetrovacej komisie nemalo lietadlo správne nastavený rádiový výškomer a posádka zle odhadla prechod z prístrojového na vizuálne priblíženie k letisku v Košiciach. Na Slovensku bol po nehode 24 hodinový štátny smútok. Rozlúčka s plnými vojenskými poctami sa konala za účasti tisícov ľudí v prešovskej mestskej hale Jána Pavla II. Na pohreb obetí havárie pricestoval aj generálny tajomník NATO, Jaap de Hoop Scheffer. Slovenský minister obrany Juraj Liška podal demisiu.

Share Button

One Response to Ľuboš Belák, Igor Scigeľ, Vlastimil Čepičan, Róbert Letko

  1. Zebra says:

    Lubos bol super chalan, cest jeho pamiatke ako aj ostatnym z lietadla…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>